از وقتی ساکن شهر توس شده ایم، بقدری کج فهمی های مسئولین خار تو چشم ما شده که صبح بلند میشویم و روی یکی از موضوعاتی که اونها مطرح کرده اند چند بار پیچ میخوریم. نمونه اش، بعد از شهرک صنعتی توس، تبدیل روستای تبادکان به شهرستان تبادکان تا پوشش دادن شهر توسه.
در نگاه اول، این امری عادی بنظر میرسه، مخصوصا که آموزش و پرورش هربار میخواد معلمی رو از شرق مشهد بالای پنج تن به شمال غربی تا جای رادکان بفرسته از اصطلاح تبادکان استفاده میکنه، ولی در عمل موضوع دیگری پیش می آید.
تبادکان روستایی در شمال مشهد و جایی نزدیکی حرم مطهر رضوی هست که چون محروم مانده بود، در طول زمان به آن رسیدگی شد. مقبره پنج تن از امامزادگانی که حرفشان بود، ولی آستان مقدس آنها پنهان بود را هم پیدا کردند. کلی سرو صدا راه انداختن که روستایی های مقیم تبادکان با آنها که اصالتا تبادکانی هستند در حال برگزاری رقابت های فوتبالی هستند. حالا این تجربه خوبی شده برای مسئولین که شهر باستانی توس و آرامگاه فردوسی که بیست و پنج کیلومتر با تبادکان فاصله داره بکنن زیرمجموعه این روستا! یعنی یک مجموعه ای که روستای پاژ آن میشه زادگاه حکیم ابولقاسم فردوسی، و روستای کارده آن زادگاه پیرپالان دوز و عارف دوره صفویه، با اونهمه سابقه تاریخی پیش از اسلامش بشه زیرمجموعه تبادکانی که تازه کشفش کرده ان! تبادکانی که حرف از اصالت خراسانی میزنه و سایر مردم مناطق حومه میشن مقیم آن. تبادکانی که در دشت واقع شده و یکی از کوه های هزارمسجد به آن نزدیک میشه رو از بخش بکنن شهرستانی مثل بینالود تا شهرتوس و رادکان. کوه های بینالود یک اسم قشنگی داشتن، و هزارمسجد نمیتونه جای زیبایی مثل بینالود باشه.
البته، از این مسئولین هیچ چنین کارهایی بعید نیست، مخصوصا که میبینی یک خیابان بزرگ به نام بلوار توس راه انداخته ان که از شماره یک شروع میشه و تا شماره 180 میره! هربار هم مسئولی قدم گاه میشه برای شهر توس، یکی از همین خیابان های توس رو انتخاب میکنه و اونجا میگه "شهر توس رو تا همین جا هم درست کنید خوبه". حالا ما توس 44 داریم که میشه بلوار خیام و وضع خوبی داره و این مسئول مثلا رفته توس 70 و این حرف ها رو میزنه! یعنی زحمت بالاتر رفتن تا توس 170 و از آنجا بلوار شاهنامه که دقیقا مکان آرامگاه فردوسی هست رو هم بخودش نمیده. خود شهرداری چی ها وقتی میخوان حرف از بولوار توس بزنن مثلا میگن اهالی بزرگترین روستای بلوار توس!
شهرداری منطقه منفصل 12 میره خیابان دانشگاه که جایی وسط شهر و بالا نشینه. اونجا به موسسه حکیم توس سری میزنه و میگه مجمع دوستداران حکیم توس تشکیل بدیم! قشنگ تبلیغ یک موسسه که این نام رو یدک میکشه ولی در شهر توس حضوری نداره میکنه.
شهر توس از قدیم شهر توس بوده. حتی اگر نام بلوار شاهنامه رو به خیابان هایش بگذاریم و یک خیابان وسیع به نام بلوار توس تعریف کنیم. نام قدیم جایی که الآن بهش میگیم مشهد هم زمانی توس بوده. امروز، حتی آموزش پرورش هم اونقدری به خودش جرئت نمیده که وقتی حرف از شهر توس میزنه اون رو با تبادکان برابر بگیره.
مسئولین شهری و دولتی ها مراقب حرف زدن ها و اعمالشون باشن.
__________________
Since we have been living in Toos city, the misunderstandings of the authorities have become so much a thorn in our side that we get up in the morning and stumble over one of the issues they have raised several times. An example is the transformation of the village of Tabadkan into the city of Tabadkan after Toos Industrial Park, to cover the city of Touseh.
At first glance, this seems normal, especially since the Ministry of Education and Training uses the term Tabadkan every time it wants to send a teacher from the east of Mashhad to the northwest to Radkan, but in practice, a different issue arises.
Tabadkan is a village in the north of Mashhad, near the holy shrine of Razavi, which was neglected and was taken care of over time. The tombs of five of the Imamzadehs who were mentioned, but whose holy shrines were hidden, were also found. They made a lot of noise that the villagers living in Tabadkan were holding football competitions with those who are originally from Tabadkan. Now it has become a good experience for the authorities to make the ancient city of Toos and the tomb of Ferdowsi, which is twenty-five kilometers away from Tabadkan, a subdivision of this village! That is, a complex in which the village of Pazh, the birthplace of Hakim Abolghasem Ferdowsi, and the village of Kardeh, the birthplace of Pirpalan Douz and the Safavid mystic, with all its pre-Islamic historical background, will become a subdivision of Tabadkan that they have just discovered! Tabadkan that speaks of Khorasani origin and other people from the surrounding areas will live in it. Tabadkan, which is located in the plain and one of the Hezarmasjid mountains approaches it, will be divided into a county like Binalood up to Toos and Radkan. The Binalood mountains had a beautiful name, and Hezarmasjid cannot be a place as beautiful as Binalood.
Of course, such actions are not unlikely from these authorities, especially since you see that they have built a large street called Toos Boulevard that starts at number one and goes to number 180! Every time an official steps in, he chooses one of these Toos streets for Toos city and says, "It's good to build Toos city up to this point." Now we have Toos 44, which is Khayyam Boulevard and is in good condition, and this official, for example, goes to Toos 70 and says these things! That is, he doesn't bother going up to Toos 170 and from there to Shahnameh Boulevard, which is exactly where Ferdowsi's tomb is. When the municipality officials themselves want to talk about Toos Boulevard, they say, for example, that they are the residents of the largest village on Toos Boulevard!
The municipality of the 12th separate district goes to Daneshgah Street, which is somewhere in the middle of the city and up. There, they visit the Hakim Toos Institute and say, "Let's form a Hakim Toos Friends' Association!" It's a nice way to advertise an institution that bears this name but has no presence in Toos city.
Toos city has been a city of Toos since ancient times. Even if we name its streets after Shahnameh Boulevard and define a wide street as Toos Boulevard. The old name of the place we now call Mashhad was once Toos. Today, even the education department does not dare to equate Toos with Tabadkan when talking about it.
City and government officials should be careful about what they say and do.
این دولتی ها هر بار دوره های هشت ساله شون عوض میشه، تصور میکنن میتونن یک چیزی از سر نسل اول انقلاب بکنن. یه چند مورد هم بدون توجه به نیازها و احتیاجات نسل اول انقلاب که زحمت هم کشیده بودن به کارمندان بعدی داده شد که این تصور رو قوت بخشید. نمونه اش بخشیدن یکباره تمام خانه های سازمانی، و مخصوصا خانه های سازمانی قوه قضائیه بود که کارمندانی که پیش بینی یکباره مستاجر ملکی دیگر شدن رو نمیکردن ضربه خوردن. این ضربه خوردن، البته با هوش و ذکاوت و صبر و تحملی که آنها داشتن به اتفاق ناگواری تبدیل نشد و بلکه موجب قدرت گرفتن بیشتر آن ها شد. تورم فزاینده با ملک های استیجاری چالش پیش روی آنهایی شد که از اول فکر خرید خانه نبودند. افزایش مدام اجاره بها بسیاری را که در املاک آبا و اجدادی خود ساکن نبودند، تحت فشار اقتصادی قرار داده بود.
پزشکیان و تیم او روی کار که آمدند موضوع اصلاحات ارضی دوره پهلوی و زمین های آبا و اجدادی قوت گرفت. از آن زمان، به همین اسم معلوم نیست تا حالا چند نفر رو کشته اند. این وسط برای کسانی مثل ما که زمین آبا و اجدادی خود را فروخته و در زمین دیگری ساکن بودیم، چند بار موضوع رد کردن جاده از روی زمین و موضوع کشاورزان ناراضی مطرح شده که بی مورد است. اینکه ما رایگان به موضوع کشفرود و اداره منطقه رسیدگی میکنیم، دولتی ها از جمله شهرداری مشهد و اداره کشاورزی دور برشون نداره که وظیفه ما بوده. وظیفه خودشون هست، ولی چون ما مالک هستیم حیفمون می آید که زمین هایمان اینطور حیف و میل شود.
در اصلاحات ارضی دوره پهلوی دو دسته صاحب زمین شدند. یک دسته خود مالکان بودند و دسته دیگر زارعانی که روی زمین کار میکردند، ولی صاحب زمین نبودند. زارع زمین را قسطی از دولت پهلوی میخریده. وقتی انقلاب اسلامی میشود و جمهوری اسلامی می آید روی کار به یه عده از این زارعان زمین ها رو میبخشه. یعنی طرف کشاورز بوده و شصت هفتاد سال زارع بوده و زمین رو هم قسطی داشته پولش رو به دولت میداده. اون زمین رو جمهوری اسلامی بهش بخشیده و قسط های بعدی رو هم نگرفته. آنها که مالک بودن هم تکلیفشان مشخصه. دولتی ها و اداره کشاورزی اگر برای زمین هایشان سند دارند بیایند و ادعای خود را کتبی مطرح کنند. نه اینکه یک روز پیشنهاد رد کردن جاده از روی زمین های ما بدهند و یک روز هم کشاورز هفتاد ساله رو بعد از گذشت سی-چهل سال از انقلاب اوایل دوره پزشکیان رو کنند که مدعی بوده و زمین اصلاحات ارضی شامل حالش میشده و حالا ما باید حقش رو بدیم.
______________
Every time their eight-year terms change, these governments think they can do something about the first generation of the revolution. In a few cases, without considering the needs and requirements of the first generation of the revolution, who had also worked hard, the next employees were given, which strengthened this idea. An example was the sudden gift of all institutional houses, especially the institutional houses of the judiciary, which hit employees who did not anticipate the sudden tenant of another property. Of course, this hit did not turn into a disaster with the intelligence, intelligence, patience, and tolerance that they had, but rather caused them to gain more power. The increasing inflation with rental properties became a challenge for those who had not thought of buying a house in the first place. The continuous increase in rent had put many who were not living in their ancestral properties under economic pressure.
When Pezeshkian and his team came to power, the issue of land reforms of the Pahlavi era and ancestral lands gained momentum. Since then, it is not known how many people have been killed under this name. In the meantime, for those like us who sold our ancestral land and lived on another land, the issue of the road being cut through the land and the issue of disgruntled farmers has been raised several times, which is unnecessary. The fact that we are dealing with the issue of river exploration and regional administration for free is not up to the governments, including the Mashhad Municipality and the Agricultural Department, which is our duty. It is their duty, but since we are the owners, it is a pity that our lands are being wasted like this.
During the land reforms of the Pahlavi era, two groups of landowners became landowners. One group were the owners themselves, and the other group were farmers who worked on the land, but did not own the land. Farmers would buy the land in installments from the Pahlavi government. When the Islamic Revolution took place and the Islamic Republic came to power, it gave the land to some of these farmers. That is, the farmer was on the side of the farmer and had been a farmer for sixty or seventy years and had the land in installments and gave his money to the government. The Islamic Republic gave him that land and did not take the subsequent installments. Those who are owners also have a clear duty. If the government and the agricultural department have documents for their lands, they should come and present their claim in writing. Not that one day they would propose to pass a road through our lands and one day they would expose a seventy-year-old farmer after thirty-forty years since the revolution in the early days of the Medeskian era who had claimed the land and the land reform would have been his, and now we have to give him his due.
خبرنگاری از بندرعباس پیگیر علت غفلت در آتش سوزی بندر شده بود. میگفت رسانه بومی برای خود بندر نداشتیم و آنچه از بندر منتشر میشد از خبرنگاران تهران نشین با همکاری تنگاتنگ روابط عمومی سازمان بنادر بود. وقتی حرف از اسکله بندر میشود از تهران دعوت میکنند که بیایند بازدید از بندر داشته باشند.
حرفش درسته، ولی خود مردم بندر عباس هم عدالت اداری درستی ندارند.
ما یه روز اومدیم از بازار بندر قطعه الکترونیک ارزون بخریم، چون میگفتن همه از مرز دریای جنوب وارد میشه و تبلیغ آنجا رو میکردن. کسی چیزی ارزون نمیداد و بازار تهران ارزون تر از جنوب و بندر با اون همه انباشت کالا بود.
یه بار دیگه هم مسابقه رسانه دریایی گذاشتند و ما از مشهد با فاصله برنده جایزه میشدیم. آنقدر مسابقه را تمدید کردند که وقتی ما دانشجو بودیم و در جریان کلاس ها افتادیم با تمدیدهای پی در پی نتوانستیم جلو برویم و نفهمیدیم که آخرش برنده مسابقه از شهرهای جنوبی و بومی استان چطور سکه ها رو برد. طوری بود که دیگه من هرگز مسابقه دیگری شرکت نکنم و آرزوی حضور چند خانواده با ایمان اهل علم و رقابت به دلم بمونه.
این در مورد بندرعباس و دیگه در مورد کردستانه. یکی دیگه از مرزهای واردات کالا همونجاست. آخرین باری که در مسابقات ملی با میزبانی دانشگاه کردستان هم شرکت کردیم همین طور بود. یعنی ما برنده جایزه میشدیم و آن را به طرز معنی داری فقط به دانشجویان خودشون دادند!
خیلی برام جالبه که مرز واردات کالا داریم و هرچه هست آنقدر تقلب تو روز روشن دارند!
وزیر راه و شهرسازی جلوی دوربین آمد و گفت اوضاع اسکله بندر شهید رجایی عادیه. همین شکل ارائه منجر به پر شدن کاسه استیضاح وی شد و استیضاح او را رقم زد.
آنچه که موجب تفوق و برتری دولت پزشکیان در استیفای کامل قدرت توسط دولت پزشکیان شده بود، در بندر شهید رجایی با انفجار خسارت سنگین دید و موجب شد یکی از اولین اقدامات کسانیکه قدرت را از دست داده بودن، پس گرفتن قدرت کلان کشوری با استیضاح وزیر آن باشد.
طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری بود که انفجار آن را کامل کرد: گل بود به سبزه نیز آراسته شد!
بستن سامانه ملی طرح مسکن و واریز 1500 میلیارد تومان اعتبار آن به یکی از بانک های خصوصی که احتمالا بانک همتی بوده باشه، چون اعلام نکرده اند، یکی از بندهای استیضاح بوده. مجردهای تایید شده از نهضت ملی مسکن حذف شدند و این راه غیرمنطقی برای کاهش تعهدات دولت بوده.
قبلا و بارها تذکر داده شده بود که زیرساخت های بندر فرسوده است. نوسازی و بهسازی آنها در دستور کار نبوده، و چون خط تغییر ریاست ها هنوز در خصوص مدیریت بنادر کامل نشده بوده، کسی هم قرار نبوده پیگیر موضوع امنیت بندر شهید رجایی باشد. چیزیکه در بندر شهید رجایی سابقه نداشته:
پیگیری کنید اخبار مربوط به آن را در ده سال گذشته که یکی مربوط به همین چند سال پیش هست: اپراتور جرثقیل 140 تنی اسکله شهید رجایی، جان باخته عملیات انتقال کانتینر میشود، و همان خبر ساز میشود. خود حضور جرثقیل 140 تنی خبرساز بوده، چرا که قیمت آن ها بسیار بالاست و کمترین خسارتی به آنها غیرقابل جبران می نماید. برای آوردن چنین جرثقیل هایی رایزنی های کشوری و دور زدن تحریم ها بسیار مهم بوده است.
بقدری مدیریت دپوی کالاهای کانتینری در بندر اهمیت داشته است که وقتی سازمان هواشناسی طوفان اعلام میکند و مدیریت بندر از خسارت ندیدن کالاها اعلام رضایت میکند، همین خودش خبر میشود:
ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﮐﻨﺘﺮﻝ شرایط بحرانیﻃﻮﻓﺎﻥ بهمن 1395 ﺩﺭ ﺑﻨﺪﺭ ﺷﻬﯿﺪ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺧﺒﺮﺩﺍﺩ و گفت : "خوشبختانه هیچگونه ﺧﺴﺎﺭﺗﯽ ﺑﻪ ﺗﺄﺳﯿﺴﺎﺕ ﻭ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺑﻨﺪﺭ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﯿﺎﻣﺪ .
اله مراد عفیفی پور ﮐﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﻨﺪﺭ ﺷﻬﯿﺪ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺿﻤﻦ ﺍﻋﻼﻡ ﺍﯾﻦ ﺧﺒﺮ ﺍفزود : در پی اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه ناپایدار بارشی و وزش باد شدید با سرعت ۵۰ نات طی روزهای ۱۴ و ۱۵ بهمن در منطقه خلیج فارس و دریای عمان ، بلافاصله ستاد مدیریت بحران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با حضور مسوولین و شرکتهای پورت اپراتور ، تشکیل جلسه داد . در این جلسه با مد نظر قرار دادن تجربیات مثبت سال های گذشته نسبت به اتخاذ تصمیمات چگونگی مقابله با این سامانه بحث و تبادل نظر صورت گرفت .
عفیفی پور خاطرنشان کرد : مشخص بودن تقسیم بندی بندر به هشت منطقه عملیاتی با توجه به نوع فعالیت و حساسیت و منطقه خطر آفرین با توجه به تجربیات گذشته ، سرعت عملکرد ستاد مدیریت بحران مضاعف کرد . ﺑﻨﺪﺭ ﺷﻬﯿﺪ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۲۴۰۰ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۴۰۰ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻭﺳﻌﺖ ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﭼﻨﺪﻣﻨﻈﻮﺭﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮﯼ ، ﻧﻔﺘﯽ ، ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ ، ﻓﻠﻪ ، ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﺧﻄﺮﻧﺎﮎ ﻭ ... ، ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻭ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﭘﺴﮑﺮﺍﻧﻪ ﺑﻪ ۸ ﻣﻨﻄﻘﻪ ( zone ) ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪ . با مد نظر قرار دادن زمان وقوع طوفان و بازدید های بعمل آمده از محوطه های بندری، تدابیر ویژه ای در جهت گذر ایمن از شرایط بحرانی اتخاذ شد .
وی از جمله این اقدامات را اتصال قفل طوفان و مهار کلیه تجهیزات بندری، مهار کلیه مخازن نفتی، کاهش ارتفاع دپوی کانتینرها، کاهش ارتفاع دیواره کانتینرهای پایانه ها، بررسی خروجی آبهای سطحی، بررسی سیستم ارتینگ کلیه محوطه ها، بررسی تمامی پست های برق و کاهش تردد نفرات غیر مسوول در پایانه ها عنوان کرد . با توجه به کنترل ترددهای دریایی و بندری در زمان مد نظر، تمامی روند مربوط به تردد شناور ها و عملیات بندری در هنگام وقوع طوفان متوقف شد. همچنین، واحد های امداد و نجات به حالت آماده باش کامل شرایط را رصد می کردند."
According to news , the Director General of Hormozgan Port and Maritime Affairs reported that the critical conditions of the storms in Shahid Rajai Port over the past two days have been brought under control and said: Fortunately, no damage was caused to the facilities and infrastructure of the country's largest commercial port.
Elah Morad Afifipour, who heads the Crisis Management Headquarters of the Shahid Rajai Port Special Economic Zone, added while announcing this news: Following the announcement by the Meteorological Organization that an unstable precipitation system and strong winds with a speed of 50 knots had entered the Persian Gulf and the Sea of Oman on February 4 and 5, the Crisis Management Headquarters of the General Administration of Ports and Maritime Affairs of Hormozgan Province immediately held a meeting with the presence of officials and port operator companies. In this meeting, a discussion and exchange of views were held, taking into account the positive experiences of previous years regarding making decisions on how to deal with this system. Afifipour noted: The clear division of the port into eight operational areas according to the type of activity and sensitivity and the dangerous area according to past experiences, doubled the speed of the Crisis Management Headquarters' performance. Shahid Rajai Port covers an area of more than 2,400 hectares and more than 400 different private sector companies operate there. Accordingly, due to the large area and its multi-purpose nature, such as container, oil, miscellaneous, freight, dangerous goods, etc. activities, the operational limits and the port areas were divided into 8 zones. Taking into account the time of the storm and the visits made to the port areas, special measures were taken to safely pass through the critical conditions.
He mentioned these measures as connecting storm locks and restraining all port equipment, restraining all oil tanks, reducing the height of container depots, reducing the height of container walls in terminals, examining surface water outlets, examining the earthing system of all areas, examining all electrical substations, and reducing the movement of unauthorized personnel in terminals. Due to the control of maritime and port traffic at the time in question, all processes related to vessel traffic and port operations were stopped during the storm. Also, rescue units were on full alert and monitored the situation.
در چنین شرایطی اگر استیضاح خانم وزیر رای بیاورد، احتمالا یکی از ضربه های اساسی به پیکره کابینه دولت پزشکیان خورده است. اینکه آنها همیشه جلوی دوربین بیایند و بگویند سالها صادرات کانتینری محصولات ایرانی بدون برچسب کنترل کیفیت و استاندارد امریست عادی و کالای ایرانی بی کیفیت اعلام شود، و در عوض یک بسته بندی در کشورهای غربی آن را تبدیل به برند خارجی بکند، برای ما امری عادی بود. برای ما عادی بود که کالای خطرناک را به جای کالای معمولی دپو کنند، اما اگر خسارت جرثقیل ها در بندر اعلام نشده باشد، که مرسوم هم هست، در چنین شرایط، آنهم وقتی جان صدها نفر بر اثر غفلت در دپوی محصولات و کالاها به خطر افتاده و عده ای کشته و مفقود شده اند، گفتن "شرایط عادی است"، پوزخند دولت و وزیرش به مردم است.
دولتی که می آید با جرثقیل و کامیون و تراکتور جلوی قدرت دیگه رو میگیره، با همون هم باید استیضاح بشه. بنابراین، جریان تندروی و کندروی نبوده، و بلکه جریان حفظ و بازپسگیری قدرته که الآن با این انفجار، حد آن را در نظر میگیریم.
______________
In such circumstances, if the impeachment of the Minister of Health is successful, it will probably be a major blow to the Pezeshkian government's cabinet. For them to always come in front of the camera and say that exporting Iranian products in containers without quality control labels and standards for years is normal and that Iranian products are declared of poor quality, and instead, packaging them in Western countries turns them into foreign brands, was normal for us. It was normal for us to depot dangerous goods instead of normal goods, but if the damage to the cranes at the port was not declared, which is also common, in such circumstances, especially when the lives of hundreds of people have been endangered due to negligence in the depot of products and goods and some have been killed and missing, saying "conditions are normal" is a grin on the face of the people by the government and its minister.
A government that comes to power with cranes, trucks, and tractors should also be impeached. Therefore, it is not a trend of extremism and slowness, but rather a trend of maintaining and reclaiming power, which we are now considering the limits of with this explosion.
از وقتی تبلیغ خط سه مترو رو برای دانشگاه آزاد مشهد کرده ان، ترافیک های نامتعارف جای بزرگراه درست شده که اغلب مال شهرک صنعتی های بالا دستیه. یعنی دیگه شهرک صنعتی توس رفت تو زاویه و به جایش شهرک صنعتی های دیگه قراره دودزا بشن.
گفته ان که میخوان دیگه فاضلاب به کشفرود نریزند و در عوض از پساب استفاده کنن. همین جا ناز دردانه شهرک صنعتی توس که در کنار پارک علم و فناوری دو در درخشان منطقه محسوب میشود، گفته که ما صنایعی داریم که نه تنها برای آن ها لازمه آب تصفیه شده استفاده بشه، بلکه خود یک دور دیگر نیز آب را تصفیه میکنیم.
درست در همین لحظه که مزایای شهرک صنعتی توس شناخته میشود، تصمیم گرفته میشود که شهرستان بینالود با پایه رشته کوه بینالود از منطقه، تافته جدا بافته شود: شهرکی که نام توس را یدک میکشد، ولی قرار است بخشی از طرقبه و شاندیز فرض شود؛ طرقبه و شاندیزی که تبلیغات گسترده و فراوان آنها از پیش از انقلاب صورت گرفته بود. یعنی شهرکی در شاندیز داریم که به اسم شهر توس منسوب شده است، ولی شهر توس واقعی که آرامگاه فردوسی در آن است، آنجا نیست. قرار است دوباره آرامگاه فردوسی بزرگ را کوچه پس کوچه های فقیر نشین و اتباع حمایت کنند.
گفته اند به دلیل جمعیت اطراف آرامگاه فردوسی شهر توس را قطعا از مشهد و شهرستان بینالود جدا میکنند. اینجا رشته کوه هزار مسجد برجسته میشود و بزرگراهی که آن را قبلا از منطقه جدا کرده است. زمانی، حدود ده دوازده سال پیش، که تازه میخواستند شهر توس را بعنوان محله ای از محلات مشهد در نظر بگیرند، کوه رادکان از رشته کوه هزار مسجد برای تبلیغات مورد توجه قرار گرفته بود، ولی پس از مدتی با افزایش آلاینده ها و گرمایش هوا این منطقه به حال خود رها شد، و بلکه صف آرایی رسانه ای برای آن شد، و بدتر از آن شاهد تخریب آن به دست خود شهرداری مشهد و غیره بودیم.
شهر توس در حال حاضر از اینکه نه بازار قدیمی، مثل بازار سرپوشیده شاهرود و یا بازار سرپوشیده بازار رضای مشهد داشته باشد و نه مرکز مدرنی برای رسیدگی به امور مردم و منطقه رنج میبرد. یک شهرک صنعتی توس و یک نیروگاه حرارتی توس (فردوسی) هم بوده که گستره آن تا خود شاهنامه 14 کشیده شد. دود و آلاینده های آن را تا مدت ها بدون در نظر گرفتن فضای سبز، سد آبی و شهری تحمل کردیم، ولی درست موقع بهره برداری و رسیدگی به امور منطقه، آنها را جدا شده از شهر توس و آرامگاه فردوسی در نظر میگیرند و با موقعیت جغرافیایی کوه های بینالود جدا میکنند!
__________________________
Toos Industrial Town - Its Meat for Me, Its Bones for You
Since they advertised the third metro line for Mashhad Azad University, unusual traffic jams have been created instead of highways, which are mostly for upstream industrial towns. That is, Toos Industrial Town has gone to the corner and other industrial towns are going to be smoke-producing in its place.
They have said that they want to stop dumping sewage into the Kashfarud River and use wastewater instead. Right here, the beauty of Toos Industrial Town, which is next to the Do-Dar Derakhshan Science and Technology Park, is considered the brightest in the region, saying that we have industries that not only require purified water, but we also purify the water ourselves.
Right at this moment when the benefits of Toos Industrial Town are recognized, it is decided that Binalood County, based on the Binalood Mountain Range, will be woven separately from the region: a town that bears the name Toos, but is going to be considered part of Torqaba and Shandiz; Torqaba and Shandiz, whose extensive and abundant advertising had been carried out before the revolution. That is, we have a town in Shandiz that is named after the city of Toos, but the real city of Toos, where Ferdowsi's tomb is located, is not there. The tomb of the great Ferdowsi is supposed to be supported again by the poor and the nationals in the back alleys.
They have said that because of the population around Ferdowsi's tomb, Toos city will definitely be separated from Mashhad and Binalod city. Here, the Hezar Masjid mountain range stands out and the highway that previously separated it from the region. At one time, about ten or twelve years ago, when they were just considering Toos city as a neighborhood of Mashhad, Radkan mountain from the Hezar Masjid mountain range was considered for advertising, but after a while, with the increase in pollutants and the warming of the air, this area was left to itself, and there was even a media lineup for it, and worse, we witnessed its destruction by the Mashhad municipality itself, etc.
The city of Toos currently suffers from not having an old market, like the covered market of Shahroud or the covered market of Reza Bazaar in Mashhad, nor a modern center to handle the affairs of the people and the region. There was also a Toos industrial town and a Toos (Ferdowsi) thermal power plant, which extended to Shahnameh 14 itself. We tolerated its smoke and pollutants for a long time without considering the green space, water and urban dam, but right when it comes to operating and handling the affairs of the region, they are considered separate from the city of Toos and the tomb of Ferdowsi, and are separated by the geographical location of the Binalud Mountains!